Bayerin viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkönä toimiva Marjo Mäkipää kertoo, miten Bayer hyödyntää Joen tarjoamia mahdollisuuksia omassa toiminnassaan.

Tiedätkö, mikä yritys löytyy Joen alkulähteeltä?

Vierailu- ja innovaatiokeskus Joki valmistui vuonna 2017. Heti alusta lähtien mukana on ollut nippu nimekkäitä kumppaneita, joista yksi on Bayer. Lue miten he ovat hyödyntäneet Jokea ja laita vinkeillä lisää vauhtia omankin yrityksesi kumppanuuteen. Haastattelumme vastaajana on Bayer Suomen viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Marjo Mäkipää.

Tervehdys Marjo. Kerro mitä Suomi ja Turku merkitsee Bayerille?
Suomi on Bayerille tärkeä maa globaalisti ja Turun tuotantolaitos on yksi Bayerin merkittävimmistä tehtaista. Turussa kehitetyt hormonikierukat ovat olleet Suomen suurin lääketeollisuuden vientivalmiste yli kymmenen vuotta.

Turun laitos toimii naisten terveyden asiantuntijakeskuksena ja innovaatiohubina. Kehitämme ja valmistamme Turussa polymeeripohjaiseen teknologiaan perustuvia pitkävaikutteisia ehkäisyvalmisteita, joita viedään yli 130 maahan. Erikoisosaaminen on nostanut Turussa valmistettavat hormonikierukat 87 maassa toimivan Bayer-konsernin kolmanneksi myydyimmäksi reseptilääketuotteeksi maailmassa.

Hormonikierukan lisäksi Turun tuotantolaitoksella kehitetään ja valmistetaan ehkäisyimplanttia, jota myydään alhaisen ja keskitulotason maihin, joissa naisilla ei muuten olisi varaa hankkia ehkäisyä. Perhesuunnitteluhankkeiden kautta tarjoamme yhteistyössä muun muassa YK:n väestörahaston kanssa moderneja ehkäisytuotteita mahdollisimman monen naisen ulottuville maailmassa. Bayer on sitoutunut useisiin kestävää kehitystä edistäviin hankkeisiin, joihin kuuluu esimerkiksi perhesuunnittelumahdollisuuden tarjoaminen 100 miljoonalle naiselle matalan ja keskitulotason maista vuoteen 2030 mennessä.

Itse työskentelen Bayerin viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkönä osana kahdeksanhenkistä Nordic-organisaatiota. Vastaan Bayer Suomen yritysviestinnästä, maineenhallinnasta ja brändistä sekä hoidan yhteiskuntasuhteista. Suomessa Bayerin työntekijöitä on noin 900.

Miten löysitte Joen-kumppaniksi?
Olemme tosiaan olleet Joen kumppaniyritys heti keskuksen avaamisesta lähtien. Jo rakennusvaiheessa kiersimme yhdessä Teknologiakiinteistöjen tiimin kanssa työmaalla ja päätimme lähteä kumppaniyritykseksi. Näimme keskuksen uudenlaisena mahdollisuutena kertoa toiminnastamme.

Mitkä ovat teille tärkeimmät syyt kumppanuuteen?
Joen kautta tavoitamme meille tärkeitä kohderyhmiä kuten tulevaisuuden osaajia sekä potentiaalisia uusia yhteistyökumppaneita. Joen kautta profiloidumme myös vierailijoille osana Turun talousalueen elinkeinoelämää ja erityisesti yhtenä health ja life science -alan kärkitoimijoista.

Joki kokoaa raikkaalla tavalla yhteen alueen elinkeinoelämän sekä muut toimijat keskuksessa vierailijoiden nähtäville.

Miten kumppanuus näkyy arjessa?
Olemme laajasti esillä Joen showroomissa sanoin, kuvin ja videoin. Lisäksi tarjoamme kaikille kävijöille interaktiivisen 360-virtuaalikokemuksen. Järjestämme Joen tiloissa myös erilaisia sidosryhmätilaisuuksia sekä osallistumme itse Joen järjestämiin kumppanitapahtumiin.

Millaisia suunnitelmia teillä on Joen suhteen?
Haluamme tuoda toimintaamme Suomessa ja Turussa yhä laajemmin yleisölle esille, ja pohdimmekin uudenlaisia sisältöjä ja kulmia Jokeen esitettäväksi. Tavoitteenamme on myös entistä paremmin hyödyntää Joen tiloja sidosryhmätilaisuuksissamme.

Entä miten kehittäisit Joen toimintaa?
Uudet kumppanikonseptit ja vieläkin monipuolisempi toimintamme esittely kiinnostavat meitä. Yksi toimintamme kulmakivistä on vastuullisuus. Vastuullisuus on teema, joka on vahvasti esillä myös monien muiden yrityksien strategioissa. Tämän teeman ympärille olisi hienoa saada rakennettua uudenlaisia avauksia myös Joessa.

Kerro jotain itsestäsi mitä todennäköisesti suurin osa sinut tuntevista ei tiedä.
Suurin osa ei todennäköisesti tiedä, että harrastan patikointia. Metsässä ja luontopoluilla mieli lepää ja lataan akkuni. 

Jatka lopuksi lausetta: Suosittelen Joen kumppanuutta, koska…
...Joki kokoaa raikkaalla tavalla yhteen alueen elinkeinoelämän sekä muut toimijat keskuksessa vierailijoiden nähtäville. Joen konsepti mahdollistaa uudenlaisia tapoja esitellä kumppaniyrityksen toimintaa ja tulevaisuutta.

Kaikki uutiset